Mui Ne en HCMC in vogelvlucht - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Karin Vré - WaarBenJij.nu Mui Ne en HCMC in vogelvlucht - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Karin Vré - WaarBenJij.nu

Mui Ne en HCMC in vogelvlucht

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

25 Februari 2015 | Vietnam, Mui Ne

Dinsdag 17 febr. zijn we gearriveerd in Mui Ne voor 1 nacht. Volgens mede reizigers en het boek, heeft Mui Ne een van de mooiere stranden van Vietnam. Het is 20 km lange, door palmbomen beschaduwd witte strook zand. Tenminste dat staat zo beschreven. Wat er niet vermeld staat is dat de bewoners het niet zo nauw nemen met het lozen van hun af vallen tussen de palmbomen. Het zand is dan ook niet zo wit meer en alles wat de vissers verliezen spoelt aan op het strand. Dat wij op het verkeerde stukje zaten kwamen we 1 dag later achter toen we onderweg naar HCMC met de bus langs dat stukje strand reden wat van uit de bus meer leek op de beschrijving uit het boek. Bij aankomst in Mui Ne staat ook hier weer de taxi chauffeur je op te wachten. Ook al bestaat Mui Ne uit een lange straat, ze zetten je nooit vlak bij je slaapplaats af. Hun "collega" moet tenslotte ook wat verdienen aan de toerist. Voordat de taxi ons naar, best weer mooie slaapplekkie ging brengen hebben we eerst de bus naar HCMC geregeld en een tour met Jeep naar de witten zandduinen, iets met rood zand en het vissersdorp. Mui Ne is niet alleen bekend om zijn stranden maar ook om zijn vissaus. Bij veel huizen staan fermentatievaten met nuoc mam (vissaus) en hangt er ook de bijbehorende lucht ;-( Elke eetgelegenheid, bij ''n restaurant heb ik toch een ander beeld ;-) heeft een uitgebreide menu kaart met zeevruchten. Maar voor wie toch iets anders wil kan je de kikker met de lekkerste billen zo aanwijzen en 'n schildpadje is natuurlijk ook niet te versmaden. Ik heb toch maar voor de Red Snapper gekozen en Paul...................die had trek in friet. Aan gekomen in HCMC was de eerste gedachten....................zo snel mogelijk weer weg, maarrrrrrrrr niet voor dat we tunnels van Cu Chi hebben gezien. Deze tunnels werden tijdens de Vietnam oorlog gebruikt door de plaatselijke bevolking om te overleven. Ondanks het hoge "toeristische ateractie" gehalte was het redelijk indrukwekkend wat ze daar gedaan en gemaakt hebben.
Na dat we iets mee hebben gekregen van Oud en Nieuw in HCMC, wat bestond uit een op een hoping van scooters en mensen op een plein om het vuurwerk te bekijken zijn we de dag erna naar de mekong delta gegaan, het plaatsje Can Tho. Vanuit HCMC viel er door TET (Oud&Nieuw) geen complete tour te regelen, alleen een bus naar Can Tho met de hoop dat we daar dan de rest wel konden regelen. Van een veels te drukke stad belanden we een stad waar weinig open was maar waar wel veel mensen op straat waren. Weinig toeristen en heel veel locals die vakantie aan vieren waren. 'n saaie bedoening dus. Voor de volgende dag hadden we een boottocht geregeld, romantisch met z'n 2en in 1 bootje door de Mekong Delta. Lekker vroeg op, 5:30 uur en om 6:30 uur het water op. Leve de vakantie !! Het was zeker de moeite waard !! Ongelooflijk dat mensen zo'n mooi stuk land zo kunnen vervuilen en er dan ook nog zelf op en van leven. In de Mekong rivier waar men woont in huizen op palen of op een boot of een huis op een drijvende vlonder loost men alles in de rivier of....................wast men er alles in. Van groenten tot vlees (geplukte eenden) van kleding wassen, je zelf of je scooter, alles wordt gedaan in de zelfde rivier die ook de voeding bodem in voor rijstvelden, fruit en groententeelt. De middag na de rondvaart hebben we gebruikt om uit te vinden hoe we naar Cambodja konden gaan. Dat viel niet mee omdat bijna alles hier dicht is. Na de lunch toch nog een tourrist office gevonden die open was en wel het een en ander kon regelen. De bus die de volgende dag naar Cambodja zou gaan zat al vol en de keus was dus..................nog 1 dag langer hier blijven of............. binnen 1 uur vertrekken. De keus was snel gemaakt.....................weg hier uit deze dooie boel. Daar wij van hotel moesten veranderen stond alles nog ingepakt en stonden we dus binnen 10 min. klaar voor vertrek. Inmiddels zijn we aangekomen in Chau Doc en gaan we morgen met de boot naar Cambodja !! Dat word weer vroeg op maarrrrrr.............dit keer hebben we een hotel met ontbijt, scheelt zeker 1 uurtje langer slapen ;-)) en is het vervoer naar de boot ook al geregeld door de hotel eigenaar.
Groetjes en tot.....................over weer een andere grens.

• 25 Februari 2015 - 10:03

Linda:

Ziet er wel erg mooi uit op de foto's